Skip to main content

Godziny otwarcia:
Pon-Pt: 8:00-16:00

Gwarancja Na System Nawadniania – Czyli O Czym Powinien Pamiętać Wykonawca

System automatycznego nawadniania jak wszystko inne, może się psuć. Świadomy tego Klient, zamawiając wykonanie systemu przez wykwalifikowaną firmę, będzie oczekiwał otrzymania gwarancji. Jej warunki powinny zostać zapisane w umowie, która będzie chroniła obie strony. Temat umów w branży ogrodniczej omówimy dokładnie w innych artykułach. Tutaj skupimy się tylko na kilku zapisach, które mogą być bardzo przydatne dla Wykonawcy. W tym przypadku Wykonawcy systemów automatycznego nawadniania.

Na wstępie, nie poruszamy tutaj tematyki rękojmi – jest to zagadnienie które zostanie omówione przez Prawnika w serii dokładnie tłumaczącej zagadnienia prawne w zielonej branży. Nie jestem prawnikiem z wykształcenia. Jestem osobą która przy wykonawstwie zderzyła się z praktycznymi problemami powykonawczymi, które dotyczyły interpretacji gwarancji. Poniższe uwagi zebrałem na bazie umów które wykorzystywaliśmy i z biegiem czasu ulepszaliśmy.

Co podlega gwarancji?

Zasadniczo możemy tu wyodrębnić dwa zagadnienia. Materiał i usługę. Na materiał będą składały się wszystkie komponenty z których wykonany jest system nawadniania. Usługa, to wszystkie prace które wykonaliśmy w celu instalacji systemu nawadniania. Mamy tutaj prace ziemne, hydrauliczne, typowo ogrodnicze, a często też elektryczne.

Gwarancja producencka, a co to takiego?

Każdy nowy produkt który zostanie zakupiony na Naszym rynku ma zawartą tzw. gwarancję producenta. Jest to okres w którym, w przypadku awarii (oczywiście nie z winy Użytkownika) producent naprawa lub wymienia element na swój koszt. W przypadku elementów nawadniania okres ten wynosi najczęściej 12-24 miesiące. Są też producenci którzy na wybrane elementy dają nawet 60 miesięcy gwarancji. Wymaga to często dodatkowej rejestracji produktu.

Jak dzięki temu wyróżnić Naszą ofertę i zaoszczędzić sobie czasu? W paragrafie dotyczącym gwarancji możemy umieścić zapis:

„Wykorzystane materiały objęte są gwarancją producencką na warunkach przez nich określonych. Usterki materiałów, nie wynikające z uszkodzeń mechanicznych i błędów wykonawczych będą rozpatrywane przez producenta, po dostarczeniu do nich produktu.

Okres gwarancji na poszczególne elementy został wyszczególniony poniżej:

– sterownik XYZ … 2 lata

– czujnik deszczy ABC … 5 lat

– …”

Co Nam to daje?

Klient wie, że w razie ewidentnej awarii np. sterownika może zgłosić się bezpośrednio do producenta/dystrybutora. Wykonawca nie będzie wówczas tracił czasu na wycieczkę do Klienta, zabieranie sterownika, wysyłanie go do serwisu itd.… skracamy drogę naprawy. Jeśli Klient będzie poinformowany o działaniu takiej gwarancji, zajmie się tym samemu.

Przykład z innej branży… Mamy kuchnię wykonaną na wymiar, gdzie został od razu zainstalowany sprzęt AGD. Podłączyła go ta sama firma. Po roku zmywarka zaczęła szwankować, chociaż została dobrze podłączona. Jest na gwarancji. Naprawia ją stolarz, czy wysyłamy na gwarancję?

Gwarancja na szczelność, czyli to za co faktycznie odpowiadamy.

Kolejnym zagadnieniem jest gwarancja na wykonaną usługę. W tym przypadku skupiamy się na szczelności instalacji. Dotyczy ona wszystkich połączeń, orurowania itp. Nasza instalacja w momencie gdy system jest wyłączony, nie może w żadnym przypadku przepuszczać wody. Jeśli jest inaczej, mamy tutaj konieczność interwencji Wykonawcy i naprawę usterki.

Jaki jest okres takiej gwarancji? Minimum to 12 miesięcy, czyli rok. Wydłużenie tego okresu może być argumentem który przeważy na Naszą korzyść w porównaniu z innymi wykonawcami. Dłuższy okres gwarancji może być także dodatkowo płatny. Takie zapisy stosuje się w innych branżach.

Jesteśmy pewni że system będzie działał latami, ale tylko wtedy gdy my go serwisujemy!

Dokładnie tak. Wykonaliśmy system zgodnie z projektem, wszystko jest perfekcyjnie szczelne, wszystkie próby, odbiór – jest ok. Co zatem może pójść nie tak w przyszłości? …

… Serwis – czyli wszystko można zepsuć.

Możemy być pewni działania systemu automatycznego nawadniania jeśli będziemy go regularnie serwisować. Mówimy tutaj o serwisowaniu go przez tego samego Instalatora który go wykonał. W innym przypadku, jaką możemy mieć pewność, że przyczyną awarii nie jest źle wykonany serwis?

Najprostszy przykład, poniżej kalendarium zdarzeń:

Czerwiec – wykonaliście system nawadniania – wszystko jest ok! Informujecie Klienta o konieczności serwisowania.

Listopad –  Klient sam przygotowuje go do sezonu zimowego – robił to pierwszy raz, ale dużo czytał w Internecie. Dziwi się za co Oni chcieli 200 zł!

Styczeń – jednak jest zima, mamy mróz.

Kwiecień – wróciła wiosna!

Scenariusz A: Klient dzwoni do Wykonawcy. Odpalenia systemu na wiosnę już na siebie nie bierze. Trzeba jeszcze ustawić sterownik i pewnie coś wyregulować. Przyjeżdża wykonawca, odpala system, zawory przeciekają, prawdopodobnie jest też pęknięta rura pod kostką. Reakcja Klienta: wina Wykonawcy, system nie ma jeszcze nawet roku!

Scenariusz B: Klient odpala system samemu, zawory przeciekają, prawdopodobnie jest też pęknięta rura pod kostką. Reakcja Klienta: wina Wykonawcy, system nie ma jeszcze nawet roku!

Gdzie w tej historii był błąd? Oczywiście w braku konieczności serwisowania systemu przez wykonawcę w okresie gwarancji. Możemy to napisać np. tak:

„Gwarancja na szczelność systemu nawadniania wynosi 12 miesięcy od momentu odbioru powykonawczego. Gwarancja jest ważna tylko i wyłącznie w przypadku regularnego serwisowania systemu nawadniania przez Wykonawcę.

Planowane serwisy i ich koszty:

– Serwis jesienny systemu (… tutaj jego opis) – koszt 300,00 zł netto + dojazd

– Serwis wiosenny systemu (… tutaj jego opis) – koszt 200,00 zł netto + dojazd

Koszt pierwszego serwisu jesiennego jest wliczony w cenę wykonania systemu nawadniania*.”

*Dlaczego akurat ten serwis może być darmowy? Już tłumaczę. Wykonując pierwszy serwis mamy pewność że wszystko będzie dobrze przy wiosennym odpaleniu nawadniania. Minimalizujemy wówczas szanse na dodatkowe prace wiosną. Koszt tego serwisu możemy zawsze zawrzeć w robociźnie.

Abstrahując od tematów gwarancji, pamiętajmy że z serwisowania systemów nawadniania można zrobić dobry biznes. Zapis o konieczności serwisowania w celu utrzymania gwarancji może Nam w tym pomóc.

Temat zapisów w umowach został tutaj przez Nas tylko delikatnie poruszony. Mamy nadzieję że z czasem coraz większa ilość firm zacznie realnie korzystać z umów w celu zabezpieczenia swojego Zielonego Biznesu.

1